Ile pić zielonej herbaty?

Zielona herbata
Ile pić zielonej herbaty

Programy zdrowego odżywiania bardzo zachwalają napary z zielonej herbaty. Mówią, że jest to napój o wielu właściwościach zarówno zdrowotnych jak i w strefie chudnięcia. Mimo to, nawet tak dobrze rozreklamowany produkt, nie może być stosowany niczym zwykła herbata. Dlaczego? Ponieważ pociąga to za sobą pewne konsekwencje.

Zalety picia zielonej herbaty

  1. Zielona herbata jest jednym z niewielu łatwo dostępnych produktów, które są w stanie zmniejszyć ryzyko zachorowania na prawie każdy typ nowotworu. Zawdzięcza to zawartości bardzo silnych przeciwutleniaczy, które usuwają ten typ wolnych rodników, który jest odpowiedzialny za powstawanie nowotworów. Zawartość także innych związków sprawia, że odporność komórek jest chroniona przed procesami utleniania
  2. Jego właściwości odchudzające są wykorzystywane w prawie każdym suplemencie diety, oraz ma powstrzymywać nawarstwianie się celulitu. Za przyspieszenie procesu przemiany materii oraz zmniejszenie apetytu, odpowiadają zawarte w niej: kofeina, polifenole, witamina B i katechiny, oraz EGCG (galusan epigalokatechiny). Ten ostatni składnik hamuje wchłanianie tłuszczy oraz zwiększa ich spalanie.
  3. Ma właściwości moczopędne. Oznacza to, że usuwa z organizmu szkodliwe substancje często i bez szkodliwych konsekwencji dla organizmu.
  4. Profilaktyka układu krążenia – Zawarte w zielonej herbacie składniki zwiększają przepuszczalność w naczyniach krwionośnych. Zapobiega tworzeniu się zakrzepów, oraz wchłanianie cholesterolu. W skrócie picie zielonej herbaty zapobiega nadciśnieniu i chorobom serca.
  5. Zwiększa zdolności umysłowe i fizyczne organizmu, oraz poprawia koncentrację i zdolności uczenia się. Te właściwości przypisuje się herbacie parzonej przez 3 minuty. Te parzone dłużej mają właściwości relaksacyjne, powstrzymują depresję oraz chroni mózg przed demencją.
  6. Poprawia wygląd, zwłaszcza spowalnia starzenie się skóry oraz zwiększa jej elastyczność i zdrowy kolor.
  7. Inną nieznaną jej zaletą jest usunięcie problemu z nieświeżym oddechem. Jest to spowodowane jej właściwościami przeciw bakteryjnymi, a to właśnie one są odpowiedzialne za to zjawisko. Dodatkowo pomaga zwalczyć próchnicę dzięki zawartości fluoru.

Ponieważ zawiera tak wiele składników wpływających na przeróżne funkcje organizmu, słusznie niektórzy mogą się obawiać stosowania.

Jakie można wyróżnić wady?

  1. Niestety zawarte w niej polifenole tak przydatne przy odchudzaniu często zażywane mogą doprowadzić do anemii. Odchudzanie i odmładzanie jest spowodowane przez absorbcję żelaza z krwi.
  2. Nie bez powodu w czasie ciąży picie zielonej herbaty jest absolutnie zabronione. Może ona mieć wpływ teratogenny, czyli doprowadzić do trwałych uszkodzeń, albo do poronienia.
  3. Picie jej na pusty żołądek prowadzi do podrażnienia i w konsekwencji do nudności, wymiotów czy zgagi. Osoby które mają jakieś problemy z żołądkiem powinny skonsultować się z lekarzem, ponieważ dla takich osób może mieć to nieprzyjemne skutki.
  4. Leki należy popijać wodą, a unikać zielonej herbaty. Zawarte w niej składniki mogą wejść w interakcje z lekami i u osoby zdrowej doprowadzić do zawrotów głowy, wzrostu ciśnienia oraz przyśpieszonego bicia serca.
  5. Częste picie może powodować osteoporozę. Jest to spowodowane tym, że przy oczyszczaniu organizmu, przy okazji wypłukuje wapń.
  6. Nie wolno zapominać, że zawiera także kofeinę. Wszyscy wiedzą, że picie kawy w dużych ilościach jest szkodliwe, i ta sama zasada dotyczy tej herbaty. Powoduje bóle głowy, zaburzenia snu, nerwowość, napięcie, oraz bezsenność. Dlatego osoby chorujące na nerwicę oraz bezsenność powinny ostrożnie podchodzić do ilości picia naparu.
  7. Duża ilość powoduje osad nazębny.

W takim razie ile pić zielonej herbaty, aby uniknąć skutków ubocznych.
Najbezpieczniej jest wypijać ją dokładnie 2 razy dziennie. Najlepiej jest, na śniadanie i na kolację. Jeśli ktoś bardzo chce także trzeci raz, to nie może zapomnieć o piciu dużej ilości wody. Picie jej niczym zwykłego napoju jest bardzo niewskazane, szczególnie, jeżeli jest się osobą chorą na serce, nadciśnienie tętnicze, jaskrę, albo ogólnie jest się osobą w podeszłym wieku.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *